Het team

CLAUDICATIO INTERMITTENS

Etalagebenen (ofwel Claudicatio Intermittens) is een aandoening waarbij arteriosclerose optreedt, slagaderverkalking in de volksmond. Bij slagaderverkalking wordt de ader vernauwd. Dit zorgt ervoor dat de spieren in de benen niet of onvoldoende kunnen worden voorzien van zuurstof. De bloedcellen zorgen er immers voor dat spieren en andere weefsels in het lichaam worden gevoed met alle belangrijke stoffen. Door het tekort aan zuurstof kunt u pijn, kramp, tintelingen of stijfheid in het been gaan ervaren. Door even rust te nemen zakt dit gevoel weer weg. Men zegt ook wel door even te stoppen met lopen om een etalage in te kijken. Echter zorgt dit proces dat de loopafstand en –snelheid verminderd.

Hier valt zeker iets aan te doen! Looptraining is de oplossing: uit onderzoek blijkt dat gesuperviseerde looptraining de pijnvrije loopafstand kan verdubbelen maar vaker nog kan verdrie- of viervoudigen. Ook kunnen tijdens de looptraining beïnvloedbare risicofactoren als roken, eetgedrag, alcohol en beweegarmoede worden aangepakt. Looptraining leidt op de lange termijn in de meeste gevallen zelfs tot een beter resultaat dan een dotter behandeling.

Behandeldoelen bij looptraining:

Vergroten van de pijnvrije en de maximale loopafstand

Vergroten van de pijntolerantie

Verbeteren van het uithoudingsvermogen

Verminderen van angst voor inspanning en pijn

Verbeteren van het looppatroon

Inzicht geven in de aandoening en wat u hier zelf aan kunt doen.

Aangesloten bij Claudiocationet

Fysiotherapie Gilze is aangesloten bij het Claudicationet, dit is een netwerk van extra geschoolde fysiotherapeuten op het gebied van looptraining. Hierdoor bent u bij ons verzekerd van hoogwaardige kwalitatieve zorg op het gebied van Claudicatio Intermittens.

UW THERAPEUT

tessa