Haptonomie

Fysiotherapie op haptonomische basis heeft een ander accent dan de gangbare fysiotherapie. Er wordt ingegaan op de persoonlijke mogelijkheden om anders met fysieke klachten om te gaan en inzicht te krijgen in het ontstaan daarvan.

Ons lichaam geeft ons dagelijks signalen hoe het met ons gaat en wanneer wij over onze grenzen gaan. Binnen onze westerse samenleving zijn wij niet meer zo gewend om te luisteren naar onze gevoelens en de signalen die ons lichaam geeft. Wanneer wij gespannen zijn, uit zich dat onder andere in het inhouden van onze ademhaling, verhoogd hartritme, gespannen spieren en zweten. Op lange termijn kan dat leiden tot hoofdpijn, chronische spier- en pijnklachten.

Wanneer de signalen serieus genomen worden is het lichaam in staat om zich te herstellen. Wanneer wij echter deze signalen negeren, kunnen er chronische klachten ontstaan. Het herstellen zal dan langzamer verlopen. Fysiotherapie op haptonomische basis helpt je om je bewust te worden van je lichaam en je gevoel.

Wat is de behandelwijze?

De aanraking, als bij massage, speelt een belangrijke rol in de therapie. Het is een directe wijze om datgene wat voelbaar is, voelbaar te maken. Het letterlijk aan den lijve ervaren geeft inzicht in en aandacht voor de signalen die je lichaam afgeeft. Er wordt bewust gemaakt hoe er met spanning en druk omgegaan kan worden. De fysiotherapie op basis van haptonomie helpt je dus te luisteren naar je eigen lichaam en naar je eigen gevoelens.

Indicaties

Waar fysiotherapie op haptonomische basis een goede ingang voor kan zijn:

• Gevoelens voor stress, onrust en gespannenheid
  • Psychosomatische klachten zoals hyperventilatie, hoofdpijn klachten, slaapproblemen
  • Chronische spier- en gewrichtspijnen zoals fibromyalgie
  • Een verminderd herstelvermogen op lichamelijk of psychisch vlak
  • Overbelastingsklachten

Meer weten?